Werken Exact-en partials match domains? Een case study

PAR96599 Ah! Exact Match Domains (EMD) en Partial Match Domains (PMD). Ze liggen dikbezaaid op de weg van quickwins. Jarenlang meesterlijk misbruikt door gewiekste optimaliseerridders, en rijkelijk beloond door menig zoekmachien. September 2012 ging de bijl dan ook door de smurrie en impacteerde heel wat lagekwaliteitsdomeinen waarin het hoofdzoekwoord vervat zat. Het is een update en het gaat dus niet om een penalty. Het is een rechtzetting van wat velen beschouwden als een onterechte voorkeursbehandeling. Hieronder mijn visie en case study

 

Partial en exact-match domains

  • Partial match domains:
    • http://autoverzekering-online-afsluiten.skynetblogs.be (bestaat en rankt 1ste pagina voor autoverzekering online afsluiten)
    • http://www.ing-autoverzekering.be (bestaat niet)
  • Exact match domains:
    • http://www.autoverzekering-online-afsluiten.com (bestaat, maar rankt niet)

3 maanden na de update van 27 September 2012 was het Chris Slowik van Search Marketing Standard die een interessante vaststelling deed via de weatherforecast van Mozcast.

We zien dat 10 dagen na de EMD-update de invloed van EMD’s op de zoekresultaten met 10% afnam (tot op heden zit de invloed op hetzelfde niveau)

emd-influence

Echter, PMD’s vertoonden een ander patroon.

pmd-influence

Ondertussen (mei 2013) is dit opnieuw bijgesteld naar het laagste niveau (3.5) uit de grafiek en nog verder naar beneden.

Matt says:

Uit de tweet van Matt Cutts kunnen we heel duidelijk aflezen dat het hier gaat om low quality EMDs. Hoe Google bepaalt wat high of low quality is, blijft een hypothetische vraag. In elk geval weten we dat kwalitatieve links van kwalitatieve domeinen op dit moment een belangrijke rol spelen. Natuurlijk spelen ook omgevingsfactoren zoals goed geschreven en unieke inhoud mee. De usual suspects die je met gezond verstand wel kan ontdekken.

 

 

 

Oudere en recente anekdotes tonen aan dat het zowel kwalitatieve als niet-kwalitatieve EMD’s onder de sloophamer gingen, en dat wachten geen soelaas bracht. Erger nog, er is geen staat te maken op welke EMD’s overleefden en welke niet, ondanks het feit dat ze een gezond backlinkprofiel hadden en alles volgens het boekje deden.

Case study:

In het kader van Online Reputation Management programma’s zijn EMD’s en PMD’s een mooie quick win. Voor een van m’n klanten hebben we deze tactiek met succes toegepast. Het ging om

  • een nieuw geregistreerd domein met (bekend) merknaam en high volume keyword (4000+ searches/month BE-nl) in 1 url. Zoals bvb. www.fyra-treinpanne.be. Dit was het zoekwoord dat schade had opgelopen
  • Het was een 1-pager met unieke inhoud (zo’n 300 woorden)
  • een navigatie menu met links naar de hoofdwebsite van het merk
  • Keyword optimized anchor text linkbuilding
  • Na enkele directory links (6-tal) en wat press release links (10-tal) zijn dit de resultaten

rankings-orm

De piek rond einde januari is wanneer we de links hebben geplaatst, mooi synchroon met het Majestic SEO screenshot;

cumulative-view

Zo, een plaats in de top10 gesecuriseerd met weinig inspanning.

TL;DR

Resultaten zullen altijd variëren. De EMD-update van Google viseert bepaalde domeinen volgens een algoritme dat een veelvoud aan factoren kent. Een money website bouwen op een EMD-domein is riskanter dan een meer generisch domein. Hoewel deze PMD case succesvol is, is dit geen garantie dat dit in de toekomst nog zo zal zijn. Gebruik EMD’s en PMD’s dan ook wijselijk en niet als enige tactiek in je SEO-strategie. (Tenzij je een AdSense-“marketeer” bent ;-p )

 

 

 

Comments are closed.