SEO-copywriting voor professionals

Advanced SEO-copywriting. SEO-teksten schrijven doe je zo!

In deze expertengids tot SEO-copywriting leggen we de lat om een goede SEO-tekst te schrijven hoog, maar toegankelijk. Echter ik geloof hoe dieper we duiken, hoe mooier de vissen. Dus geen top-10-tips (geeuw), valse beloftes (hét geheim, really?), of te weinig detail (en ... hoe doe ik dat nu precies?).

Inhoudstafel

  1. Wat is SEO-copywriting?
  2. Zo schrijf je SEO-teksten: het stappenplan
  3. Hoe SEO content blijven optimaliseren?
  4. Hoe verschilt SEO copywriting per type site?
  5. De SEO-copywritingtoolbox
  6. Prangende SEO-copywriting vragen en tips voor het schrijven van SEO-teksten
  7. Case study met captain's log: hoe scoort deze blog voor SEO copywriting

Wat is SEO-copywriting?

SEO-copywriting is schrijven voor het web met je doelgroep voor ogen. Maar dan wel zo geschreven, opgemaakt en geoptimaliseerd dat zoekmachines de inhoud eenduidig begrijpen en je expertise kunnen afleiden. Met als effect vindbaarder én zichtbaarder te zijn.

Dat is wat mij betreft een verfijndere definitie dan wat je doorgaans vindt. Voor alle duidelijkheid met vindbaarder bedoel ik een hogere plaats in de zoekmachines. En onder zichtbaarder versta ik meer plaats innemend in de zoekresultaten.

Wat is SEO-copywriting niet?

Sta me toe in 1 adem ook enkele misvattingen de wereld uit te helpen. SEO-copywriting is niet

  • zoekwoorden zoveel maal herhalen (aka keyword density);
  • de lengte op minimaal 500 woorden inregelen (da's meer om kosten te becijferen dan dat het een SEO-nut heeft);
  • artikelen van andere sites herschrijven en hopen op resultaat (want méér content is beter);
  • elke pagina SEO-copywriten of vullen met SEO inhoud (de over ons pagina, of bijvoorbeeld case studies dienen specifiek voor conversie en focusen niet zozeer Google)
  • De checklist voor SEO-teksten die je online vindt blindelings volgen. Een SEO-titel schrijven, wat SEO-woorden en je SEO-content is af? Ik vermoed dat je eigenlijk wel weet dat Google niet (meer) zo werkt.

Wat is mijn intentie met deze SEO-copywritinggids?

  1. Ik wil het vrij brede zoekwoord seo copywritingdat een duidelijke informationele intentie heeft targeten, zodat
  2. Ik bouw aan m'n expertiseperceptie in Google's ogen rond SEO en schrijven voor SEO. Dat doe ik aan de hand van
  3. Een long form blogpost dat ondersteuning geeft aan mijn opleiding over SEO-copywriting die een andere intentie dient en waar langere teksten vaak niet nodig zijn en wellicht contraproductief werken voor conversie.

Waarom ik vind dat copywriters die schrijven voor het web dit best lezen

De creativiteit en het harde werk die copywriters voor hun klanten presteren kan rekenen op mijn respect. Ze raken snaren bij mensen. Zij het om merkvoorkeur te bestendigen, aankoopintentie te bëinvloeden of cognitive biases uit te lokken.

"SEO" en "Data" doen die zaken niet, de ene is eigenlijk een lapmiddel zodat zoekmachines je teksten beter kunnen koppelen aan zoekopdrachten, de ander geeft louter richting.

Tot Google de taalcomplexiteit van mensen echt kan doorgronden is de know-how van een copywriter over SEO het beste middel om de content en dus het merk van optimale visibiliteit te laten genieten in de zoekmachines.

SEO-teksten schrijven: het stappenplan.

In 10 heldere stappen geef ik je mee hoe SEO-copywriting past in een standaard commercieel web-copywritingproces.

Hoe ziet het SEO-schrijfproces eruit?

  1. Interview en/of brainstorm met klant per onderwerp of te schrijven pagina;
  2. Creëer een snelle mindmap gebaseerd op deze inside-out view (wat klant wil zeggen);
  3. Doe zoekwoordenonderzoek;
  4. Ontdek extra relevante woorden en entiteiten;
  5. Categoriseer alle zoekwoorden volgens intentie;
  6. Voeg extra onderwerpen en invalshoeken (de categorisatie) toe aan de mindmap. Dit is de outside-in view (wat klanten zoeken);
  7. Hoe zoekwoorden gebruiken (SEO-woorden) in een tekst;
  8. Schrijven voor SEO;
  9. Pre-publish check;
  10. Aanmelding bij Google.
  11. Niet elke klant wenst dit, maar na deze 10 stappen kan enige tijd later het SEO-optimalisatieproces beginnen.

Dit is mijn proces als ik een onderwerp helemaal binnenste buiten wil keren, zoals ik nu doe met dit eigenste blogartikel. Het heeft als absolute focus om voor vele woorden hoog te hoog scoren in de zoekresultaten, expertise te bestendigen en verkoopspagina's te ondersteunen.

Stap 4, 5 en 6 in het bijzonder zijn krachtig in het kader van long form evergreen content: diepgaande inhoud, vaak in blogvorm, met een lange houdbaarheidsdatum, blijft relevant.

Stap 1: Brainstorm en interview

Verplicht volgens het boekje, maar een stap die al snel wordt overgeslaan in de praktijk. Ten onrechte, zeker als het gaat over grote en brede onderwerpen. Als geen brainstorm kan, doe dan een interview, en laat de klant voluit praten.

Als ik het onderwerp van de klant op voorhand weet en vervolgens een intentiebarometercheck doe, en merk dat long form content een must is waarin expertise aantonen belangrijk is, dan doe ik zeker een interview en/of brainstorm.

De brainstorm is erg handig als je een breed zoekwoord target. Het is de rode draad. Het geeft een ingrediëntenlijst van het onderwerp. Ik hoef niet elk ingrediënt te gebruiken.

Ik gebruik het dus als outline van m'n artikel, maar ook als checklist om te zien of ik alles heb besproken wat ik wou aanhalen.

Stap 2: Creëer snelle mindmap

Concreet kwam voor deze blog de volgende brainstorm/mindmap naar boven, na "het interview met mezelf".

Onderwerpbrainstorm aan de hand van de gratis Chrome Plugin Coggle.

De brainstorm wordt tijdens het zoekwoorden- en entiteitenonderzoek verder aangevuld.

In de praktijk ga je merken dat je hier al wil categoriseren, een structuur en een volgorde wil aanbrengen. Geen erg, wat voor jou werkt. Als je maar een overzicht krijgt van de breedte en diepte van het onderwerp.

Stap 3: Zoekwoordonderzoek

Begin 2020 nog geconfirmeerd door John Mueller, Google's Webmaster Trend Analyst, zoekwoordenonderzoek blijft relevant.

Het blijft dus nog altijd zinvol om je taalgebruik aan te passen aan dat van de gebruiker en hierin zoekmachines een handje te helpen.

a) Log in op Google Ads Keyword Planner

Zoekwoordenonderzoek wordt steevast gedaan met de Google Ads Keyword Planner. De tool die zich bevindt in de software voor Google Ads. Een absolute must-have.

Heb je nog geen Google Ads, maak dan een account aan en koppel je kredietkaart. Er wordt geen geld uitgegeven, maar ondertussen heb je wel lekker toegang tot deze tool.

Het enige nadeel dat je hebt als je geen actieve campagnes hebt, is dat je maandelijkse zoekvolumes in ranges worden weergegeven en geen historische zoekvolumes hebt van de laatste 12 maanden.

Dus in plaats van SEO Copywriting: 210, staat er SEO Copywriting: [100 - 1K]. Jammer maar helaas, in elk geval heb je wel nog steeds toegang tot alle mogelijke zoekwoorden, en dat is belangrijk.

Dus eenmaal ingelogd, surf naar Zoekwoordenplanner. Je ziet 2 opties.

Kies voor Nieuwe zoekwoorden ontdekken

  • Nieuwe zoekwoorden ontdekken is wat wij willen doen
  • Zoekvolume en prognoses bekijken is interessant als je uit een andere bron zoekwoorden hebt gehaald, bvb. via keywordtool.io, en hiervan de maandelijkse zoekvolumes wil weten.

b) Vind zoekwoorden met de tab Beginnen met zoekwoorden

Check of je taal- en landinstelling goed staan, en zet eventueel de slider merknamen opnemen uit als je geen zoekwoorden wil waar concurrenten of merknamen in voorkomen.

Geef nu je zoekwoord op zoals jij zou zoeken naar jouw dienst. Een goede tip van Google Ads: Probeer niet te specifiek of te algemeen te zijn. Zo is 'maaltijdbezorging' beter dan 'maaltijden' voor een bedrijf dat maaltijden bezorgt.

De kans is reëel dat je erg weinig zoekwoordideeën terugkrijgt. Voeg daartoe extra zoekwoorden toe maar blijf bij hetzelfde onderwerp.

In het andere uiterste krijg je erg veel ideeën terug. Dan is het slim om op de knop Filter Toevoegen te klikken. Kies dan voor Zoekwoordtekst en voer het woord in waarop je wil filteren. De filterkeuze is bevat of bevat geen.

Let op: stel je dat je je zoekwoordenlijst wil filteren op alle zoekwoorden die het woord "woning" bevatten, dan moet je alle woorden individueel en kommagescheiden opgeven in de filter. Dus ook "kijkwoning", "woningen", etc.

c) Voeg zoekwoorden toe aan je plan

Ga de lijst volledig af en selecteer de zoekwoorden die met het onderwerp te maken hebben. Je wil hier een goede mix van kwaliteit en kwantiteit.

Indien je de keuze van zoekwoorden nu niet wil maken maar later in Excel, dan kan je alles selecteren. Zorg dat je alle zoekwoorden selecteert (standaard eerste 500) en klik op de knop Voeg Zoekwoorden Toe. De woorden zijn toegevoegd als er een groen label verschijnt: In Plan.

Hier is hoe je dat doet:

d) Vind zoekwoorden met de tab Beginnen met een website en voeg ook toe aan plan

Nu je de woorden hebt toegevoegd aan je plan, dat we straks naar Excel gaan downloaden, kan je de andere optie verkennen: beginnen met een website. Hierbij zal Google een op relevantie gesorteerde lijst van zoekwoorden weergeven die hij koppelt aan een door jou opgegeven pagina. Dus hoe te gebruiken?

  • Copy-paste achtereenvolgens het eerste, tweede en derde Google-resultaat in het invoerveld
  • Vink "Alleen deze pagina gebruiken" aan
  • Voeg de woorden die je interesseren toe aan je plan (selecteren en klikken op de knop Voeg Zoekwoorden Toe)

Pro-tip: een van de checks die je kan doen nu of na het schrijven is je eigen pagina eens ingeven, en zien welke zoekwoorden Google associeert met de pagina. Het hoeft niet spot-on te zijn, maar wel on-topic.

Mijn opleiding SEO copywriting zit goed on-topic

Deze pagina daarentegen zou moeten gelinkt worden aan woorden als digitale kloof, wat het niet doet.

Te weinig focus op de pagina waardoor related articles, content in de footer en de sidebar mee in acht wordt genomen met een warrige relevantie als resultaat.

e) Download de zoekwoorden

Heb je de indruk dat je voldoende hebt geresearcht, klik links in het menu op Zoekwoorden. Klik op het icoon en kies “Historische statistieken …”. Je download begint snel.

Open de download, je hebt nu je eerste selectie van keywords.

Tijd om aan te vullen.

Je gedownloade selectie van zoekwoorden uit Google Ads Keyword Planner

Stap 4: Verrijking van je zoekwoordenlijst en mindmap met extra zoekwoorden en entiteiten

Google streeft ernaar om teksten meer en meer te begrijpen in al zijn complexiteit.

Dat wil zeggen dat de focus verschoven is van zoekwoorden naar entiteiten (= Personen, Werken, Organisaties, Plaatsen, Gebeurtenissen en Concepten). Een entiteit is dus meer een wereld van zoekwoorden. Die stap zette Google reeds in 2013.

Rond ons onderwerp SEO-copywriting hebben we dus een basis Keyword Research gedaan, zie vorige stap.

Nu willen synoniemen, variaties en andere zoekintenties rond het hoofdzoekwoord en gerelateerde zoekwoorden en onderwerpen/entiteiten) in kaart brengen.

Met ander woorden, we willen Google onze expertise in het onderwerp tonen.

Je toolbox voor extra verrijking van je webteksten

Pro-tip: Aan zoekwoorden vinden geen gebrek zal blijken uit dit stuk. Ga vooral ook op zoek naar extra verwante onderwerpen; tool 1 en 2 helpen hierbij.

Denk over verwante onderwerpen zo na: stel dat je favoriete sport lopen (of hardlopen voor de Nederlanders) is, en daar ben je behoorlijk passioneel over. Over wat zou jij dan schrijven? Wellicht over schema's, marathons en intervaltraining. Maar wellicht ook over voeding, recuperatie en het menselijk lichaam. Dat zijn dus extra relevante onderwerpen om te betrekken in je tekst. Ze tonen je expertise in het onderwerp.

Tool 1: De Keyword Planner revisited

Als je je zoekwoord ingeeft in de Google Ads Keyword Planner om ideeën op te vragen, dan geeft Google je soms enkele aanbevelingen om je zoekopdracht te verbreden.

Dit is bijzonder interessant, omdat Google dan onderwerpen aanbrengt dat het relevant vindt aan wat je opgaf. Goed om mee te nemen in je teksten en daar, indien relevant, een paragraaf aan te besteden. Dit is bijvoorbeeld voor mij zo met het woord content strategie.

Verbreed uw zoekopdracht geeft ideeën tot verrijking van onze tekst met relevante onderwerpen en zoekwoorden. Een goed idee om contentstrategie te verwerken in deze SEO-copywritinggids!

Tool 2: De Google Image Search chips

Sorteer de gedownloade lijst met keywords vanuit de Keyword Planner op zoekvolume van hoog naar laag.

Copy-paste een voor een de eerste 5 zoekwoorden relevant aan je dienst uit die lijst en voer ze in bij Google Afbeeldingen. Net onder de zoekbalk krijg je labels (Google noemt ze chips) met relevante zoekwoorden en onderwerpen.

Kijk goed naar de labels om extra onderwerpen op te pikken die Google associeert met je zoekopdracht

Ik had er nooit aan gedacht om Brand Awareness te linken aan SEO copywriting, maar ik vind het wel relevant om dat te doen.

Dus ik neem de relevante onderwerpen mee in m'n brainstormboom, en de relevante zoekwoorden gaan in m'n Excel.

Tool 3: Keywordtool.io

Kopieer weer je top 5 woorden en plak ze in Keywordtool.io. Copy-paste de uitkomst bij je reeds bestaande lijst van zoekwoorden.

Verder ga je ook in de tab Questions en Prepositions (hoe, wie, wat, waar, ...) wellicht nog ideeën vinden voor extra (blog)posts. Bekijk ook eens de tab YouTube.

Answerthepublic.com doet iets soortgelijks, is visueel aantrekkelijker, maar je kan met de gratis versie geen land selecteren. Ubersuggest is ook een goede tool hiervoor om alle Google autocomplete suggesties te scrapen.

Tool 4: Google Related Searches

Kopieer hier ook de zoekwoorden uit je top 5 uit je Excel-lijst van gedownloade zoekwoorden, en voer ze in in Google. Scrol naar onder en kopieer de voor jou relevante zoekopdrachten.

In mijn geval dus niet seo copywriter freelance, noch seo copywriting cursus. Want daar is deze post geen antwoord op. Opnemen in mijn tekst kan geen kwaad, er mijn focus van maken kan potentieel kannibalisatie opleveren met mijn productpagina SEO-copywritingcursus.

Tool 5: CTRL-F bij de concurrentie

Geef je zoekwoord in Google in en open de eerste resultaten in aparte tabbladen. CTRL-F en geef een deel van het woord in. Kijk hoe het verwerkt wordt. Zoek in het bijzonder naar variaties op je hoofdzoekwoord.

Tool 6: Google Search Console

Heb je een bestaande pagina over het onderwerp, of een bestaande nauwe verwante pagina en is je website gratis geregistreerd bij Google Search Console (GSC)? Ga dan naar het prestatierapport in GSC, selecteer je pagina in de tab pagina's en klik op de tab zoekopdrachten.

In casu heb ik een bestaande pagina over m'n SEO-copywritingopleiding, maar scoort deze pagina (amper) voor woorden die eraan verwant zijn zoals seo copywriting, schrijven voor het web. De opleidingspagina biedt op deze queries een niet zo relevant antwoord, dat hoopt deze gids dan wel te bieden.

 

Bonustip 1: zoekwoordonderzoek voor E-commerce

Zowel bol.com als andere grote e-commerce spelers werken vaak met suggesties gebaseerd op wat mensen ingaven in hun zoekbalk. Mee opnemen indien relevant.

Bonustip 2: Advanced entity extraction: aan de slag met de Google Natural Language API

Voel je je comfortabel en wil je zelf aan de slag met entity extraction? Google maakt ondermeer gebruik van Natural Language Processing technologie om entiteiten uit teksten haalt.

Nog niet beschikbaar in het Nederlands op het moment van schrijven, maar als je wat handig bent met API's en Google Sheets kan je teksten uit het Nederlands vertalen naar het Engels en daar de entiteiten uithalen.

Meer als proof of concept rond Semantic Text Analytics heb ik wel Dandelion gevonden, zij halen uit teksten van jouw concurrenten de entiteiten - entity extraction.

Stap 5: Categorisatie van je zoekwoorden

Voor sommige onderwerpen zal je een lijst hebben van enkele honderden zoekwoorden. Dat is een hele hoop en kan je niet zomaar verwerken in je tekst. Het zou onleesbaar en ongestructureerd zijn.

Een eerste belangrijke stap naar verwerking van zoekwoorden is die hoop zoekwoorden categoriseren volgens intentie. Die categorisatie helpt ons bij

  • Structuur van onze pagina: wat is de outline van onze pagina.
    Onze brainstorm in stap 1 is een goed begin, de categorisatie in deze stap geeft ons een finaal beeld van onze inhoudstafel van de pagina.
  • Prioritisatie van de inhoud: rond welk deel van ons onderwerp is het meest zoekvolume of het meest aantal zoekwoorden?
    Dit kunnen we uitvoeriger behandelen.

Daar bestaan geen "tricks" of "tools" voor, dit is gezond verstand gebruiken. Dus

  1. Pak je gedownloade zoekwoordenlijst die je hebt verrijkt met zoekwoorden uit de vorige stap;
  2. Voeg 1 tot 2 extra kolommen toe om je zoekwoorden te categoriseren;
  3. Categoriseer, en voeg subcategorieën indien nodig. Bij twijfel, googlen.

 

Stap 6: Vul je brainstorm/mindmap aan

Nu je lijst met zoekwoorden verder hebt aangevuld met de intentiecategorisatie uit de vorige stap, neem dan die extra gevonden invalshoeken op in je brainstorm (zie bijvoorbeeld in het screenshot hieronder de tak Fouten & pitfalls en Kosten die ik initieel niet had opgelijst)

Indien nog niet gedaan, laat je brainstorm verder vertakken met extra relevante en gerelateerde onderwerpen die je met de tools hebt gevonden. Zie de tak Verwante onderwerpen hieronder.

Stap 7: Hoe zoekwoorden gebruiken in een tekst?

Dit is een erg belangrijke stap waarin we het volgende gaan bespreken:

  1. Hoe een hoofdzoekwoord kiezen
  2. Hoe het hoofdzoekwoord, synoniemen en nauwe varianten verwerken
  3. Hoe de andere relevante zoekwoorden en onderwerpen vanuit je brainstorm en zoekwoordenonderzoek verwerken

1. Hoe een hoofdzoekwoord kiezen?

Voor je begint te schrijven moet je je hoofdzoekwoord kiezen.

Een hoofdzoekwoord is het ultieme woord of zoekwoordzin (keyword phrase) waar je voor wil scoren in de zoekmachines. Het is de trofee.

De regel die je keuze bepaalt is vrij eenvoudig:

  1. Sorteer je zoekwoordenlijst op zoekvolume van hoog naar laag en kiest het woord met het hoogste zoekvolume (zelf al heb je ranges is dit mogelijk, je gaat meer moeten kijken naar de gebruikersintentie om je te leiden in je keuze)
  2. Google dat zoekwoord en evalueer je de zoekresultaten met de inschatting of je hier thuishoort: staan mijn concurrenten in de top 10, dan zit je goed. Zo lijkt Vertaling Engels Nederlands een goed hoofdzoekwoord voor vertalers, tot je het googelt...
  3. Evalueer gebruikersintentie. Welke type site, welk type pagina, welke contentinvalshoek vindt Google voor die query relevant?

De eerste 2 checks zijn vrij vanzelfsprekend. User intent evalueren een pak minder. Duik even met me mee.

Gebruikersintentie inschatten

User intent is een bijzonder belangrijk begrip voor Google en daarom ook in SEO. Het verwijst naar wat de zoeker wenst. Herinner je, Google wil haar gebruikers het beste resultaat geven.

Soms is die intentie vaag als mensen iets zoeken als 5G. Navenant krijg je uiteenlopende resultaten. Soms is de intentie duidelijk zoals seo copywriting opleiding en zie je gefocuste resultaten.

Je kan dus uit de zoekresultatenlayout en uit de sites zelf aflezen wat Google vermoedt dat de zoeker wenst. En dat vermoeden is natuurlijk gevoed door wat de zoeker in het verleden op heeft geklikt.

Dus als je een kanshebber hebt tot hoofdzoekwoord (hét woord waarvoor je graag wil scoren) doe dan deze checks. Ze zullen bevestigen of het haalbaar of net niet haalbaar is om ervoor te scoren.

De checks leren mij wat de zoeker wenst én geven me tegelijkertijd een idee van waar de lat ligt.

In alle gevallen geeft Google steeds een type resultatenpagina weer met zorgvuldig geselecteerde type sites die op hun beurt een bepaalde type content hebben. Dit alles "zoals een kaart" kunnen lezen is het handelsmerk van een goede SEO'er en SEO-copywriter.

Als je de zoekintentie kan ontcijferen dan weet je welk type SEO content je kan creëren om te scoren

Gebruik de intentiebarometer om de zoekintentiecode te kraken:

  1. De blokkendoos: hoe ziet de resultatenpagina van de zoekmachine eruit?
    Ik zie Dat wil zeggen
    Advertenties 4 advertenties boven duidt een duidelijk commerciële intentie aan. Vaak zie je dan verkoopspagina's van aanbieders. Shopping-resultaten tonen een transactionele intentie, je zal vaak e-commercecategorie- en productpagina's in de zoekresultaten zien
    Nieuws Nieuws is altijd tijdelijk en heeft een duidelijke informationele insteek. Willen scoren op resultaten met nieuwsinsteek vereist up-to-date content en hoge autoriteit en expertise over het onderwerp.
    Google Maps Toont aan dat lokale aanbieders belangrijk zijn. Een gratis Google Mijn Bedrijf-profiel is dan een must. Je site best ook optimaliseren voor Local SEO.

    Verschijnt ook vaak voor short-tailzoekwoorden zoals deuren, seo, verzekeringen, ....

    Featured snippet In dit uitgelicht omkaderd resultaat helemaal bovenaan geeft Google korte antwoorden op de zoekopdracht van de gebruiker. De intentie is informatie en vaak niet commercieel (tenzij je zoekopdracht begint met beste + product). Je ziet vaak blogpagina's scoren.
    Video's Bij uitstek een informationeel (how-to, vergelijking) karakter. Mogelijkheid om te scoren met video en website in de zoekresultaten. Je ziet vaak blogpagina's scoren.
    Kennispaneel (rechts) Toont een definitie van de opgezochte zoekterm. Wikipedia vaak bovenaan en duidelijk informationele intentie.
    Bedrijfspaneel (rechts) Zie je een Google Mijn Bedrijf-resultaat rechts dan interpreteert Google je zoekopdracht als navigationeel; je zoekt een bedrijf. Hij zal het bedrijf bovenaan plaatsen met sitelinks eronder. Kan uitdagend zijn hiervoor goed te scoren. Dus kies je bedrijfsnaam goed!
    Alles door elkaar Zoek maar eens op toegangscontrole of vuurwerk. Je ziet minstens 3 features door elkaar. De intentie is niet eenduidig voor Google dus geeft hij een brede waaier aan resultaten weer. Vaak lastig om voor te scoren omdat je snel kan wegvallen uit de resultaten onder het mom sorry, niet meer relevant.
  2. Type Sites: welke type sites zie ik?
    Ik zie Dat wil zeggen
    Mijn directe concurrenten in de top 3/5 Altijd een goed teken, want jij kan er ook staan. Ga dan door naar check 3.

    Let goed op dat je kijkt naar directe concurrenten. Voor de zoekterm SEO copywriting zie ik copywriters, SEO-bureaus en online-marketingagencies. Die laatste twee zijn m'n echte concurrenten. Ik zie ze, en dat is van belang.

    Wikipedia Wikipedia op 1: lastig. Die site heeft zo een brede autoriteit dat je heel wat linkjes naar je concurrerende pagina gaat moeten halen om die van de troon te stoten, maar niet onmogelijk. Zie je andere type sites die je aankan, ga ervoor.
    De grote jongens Opgepast als je bol, zalando, amazon en andere kapers ziet. Zie je geen concurrent van je in de top-3/5 specifiek gericht op het onderwerp: moeilijk tenzij je een niche site hebt
    Niche sites Niche sites zijn goed in 1 iets. Pure Wood Design (houten tafels en stoelen) uit ons Belgenland scoort bijvoorbeeld voor de term houten tafels vóór bol.com, omdat dit hun core business is. Het is dus mogelijk, en komt best vaak voor.

    Zie je niche sites bovenaan goed scoren in combinatie met wat grote jongens, en jij bent geen van de twee, dan kan dit potentieel moeilijk worden. Blijven werken aan autoriteit (kwaliteitscontent en interne/externe links).

    Anderstalige resultaten Is je zoekterm toevallig een anderstalig woord, dan concurreer je ook met het buitenland. Denk maar aan IT-, marketing- of financetermen.
    Vergelijkers Dan is de intentie commercieel (als je echte vergelijkers ziet) of transactioneel (als je vergelijkingen ziet op e-commercesites).

    beste koptelefoon: overzichtslijsten op gefocuste en brede e-commercesites

    welke energieleverancier kiezen: gefocuste pure vergelijkers

    Zie je bovenaan eerder brede vergelijkers zoals beslist.be, vergelijk.be, test-aankoop.be of gefocuste zoals tweakers.be (it/telecom), spaargids.be (finance), mijnenergie.be (nutsvoorzieningen), ... ? Brede vergelijkers kan je makkelijker verslaan dan on-topic. Heb je een vergelijkingsite met het onderwerp als core business, go for it. Ben je een (beginnende) brede vergelijker of commerciële aanbieder van het onderwerp, maar je top-3 bestaat uit gefocuste vergelijkers: moeilijk. Kijk of er blogs tussenstaan en waag je kans.

    .nl Kan je niets aan doen, we zitten in zelfde taalgebied. Heb het nagevraagd in Nederland, zij beweren dat zij amper .be's zien. Zoek maar eens op beste wasmachine 2020
  3. Type content: Welke karakteristieken heeft de content als ik de topresultaten openklik?
    Check Dat wil zeggen
    Template Zie je in de top 10 vooral blogberichten (vaak aangeduid met een datum in een zoekresultaat), e-commercecategoriepagina's, homepagina's, ... Kijk goed naar de template. Zie je vooral blogs scoren, dan heeft het vaak geen zin om je landingspagina of productpagina in te zetten. Zie je blogs & productpagina's: green light
    Content angle Lees kort de titels in de top 10. Wat is hier de voornaamste invalshoek. Vooral interessant hier naar te kijken bij informationele zoekintentie. Dus zie je definitie, tips/lijstjes, gidsen / hoe starten. Copy & improve is hier de boodschap.
    Lengte Over "hoe lang moet mijn tekst zijn" valt veel te discussiëren. Mijn ervaring, kijk hiernaar als je wil scoren voor informationele queries.

    Pro-tip (zelfstudie): kopieer hiervoor met de SEO Ruler chrome-extensie eerst de top 10 URLs. Paste deze in Screaming Frog en krijg de word count per URL. Export even naar Google Sheets om snel een gemiddelde te trekken.

    Multimedia Zie je video's, afbeeldingen, echte tools (calculators), PDF downloads, wees er dan vrij zeker van dat Google dit meeneemt als positieve bijdrage in je Google-positie. Extra bonuspunten voor video.

 

Drie voorbeelden van head tail tot long tail:

Checks Keyword: seo Keyword: seo copywriting Keyword: seo copywriting opleiding
Zoekintentie? Commercieel + Informationeel Commercieel + Informationeel Commercieel
Speciallekes in layout zoekresultaten? Google Maps Mensen vragen ook -
Type sites?1 Commerciële Aanbieders
Wikipedia
Commerciële aanbieders Onderwijsinstelling
Commerciële aanbieders
Content invalshoek? Definitie
Gidsen / Hoe starten
Definitie
Tips
Gidsen / Hoe starten
Opleidingspagina
Type pagina (template)? Blogpagina Blogpagina
Landingspagina
Landingspagina
Gem. Lengte top 10? 2 Mediaan: 1.879
Gemiddelde: 2.822
Mediaan: 1.743
Gemiddelde: 1.834
Mediaan: 1.205
Gemiddelde: 1.375
Multimedia/ Specifiek opmaak? Images
Inhoudstafel
Images Images
PDF download
Testimonials

1 Sommige zoekopdrachten hebben een gemengde intentie, dat wil zeggen dat Google meerdere intenties ontwaart en bijgevolg een amalgaam aan type sites en type content weergeeft. Wees hier bewust van. Dit kan een opportuniteit voor jou zijn.

2 Groot verschil tussen mediaan & gemiddelde wijst erop dat woordlengte volatieler is, en wellicht minder een vereiste om goed te scoren.

2. Hoe het hoofdzoekwoord, synoniemen en nauwe varianten verwerken

Hier volg ik de regel die zegt dat synoniemen en nauwe varianten best geïntegreerd worden in de HTML-plaatsen die SEO'ers als belangrijk beschouwen

Waar verwerk je SEO-zoekwoorden?

  1. De metatitel
  2. De metabeschrijving
  3. De URL
  4. Hoofding 1 (H1)
  5. Hoofdingen (H2, H3, H4, ...)
  6. Bovenaan de pagina, boven de vouw.
  7. In de links vanuit andere pagina's op je site

Ik besluit hier niet dieper op in te gaan, dit vind je letterlijk overal, en is al vele malen herkauwd.

Wat ik in het achterhoofd houd is dat Google niet noodzakelijk linken legt. Als ik optimaliseer voor SEO copywriting opleiding wil dat niet zeggen dat de zoekmachine mij automatisch goed laat scoren voor een synoniem/nauwe variant als SEO schrijven training. Dus verwerk die termen en laat geen twijfel bestaan.

3. Andere relevante zoekwoorden en onderwerpen verwerken

Denk als een expert. Een expert haalt relevante onderwerpen aan. Spreekt al dan niet jargon (denk aan je doelgroep!), en geeft een rijk beeld van de diepte en breedte van een onderwerp.

Zo ook, in deze blog kan ik kort content strategie, brand awareness en soortgelijke termen aanhalen, die familiebanden hebben met SEO copywriting.

Goed nieuws: we kunnen wel onze selectie maken en onze focus instellen op die zoekwoorden die we ambiëren, maar Google gaat toch lekker los met het koppelen van zoekopdrachten aan je inhoud. En gelukkig maar, want laat dat nu net een gouden opportuniteit zijn om verder te optimaliseren.

Hieronder zie je dat een gemiddelde pagina top-3-pagina voor een 1000 extra zoekwoorden scoort (US data).

Onderzoek door een bekende SEO-softwarefabrikant gaf aan dat het gemiddelde top1-resultaat scoort voor bijna 1.000 andere relevante zoekwoorden.

Stap 8: Schrijven van je tekst

Daar heb ik je niets te leren. Ik heb een grote voorliefde voor taal, maar ben geen professioneel woordenkunstenaar. Enkele aandachtspunten

  • Gebruik je mindmap als outline
  • Als een verwant stuk van je onderwerp of zelfs je hele pagina te lang wordt, overweeg dan een ondersteunende blogpost.
  • Inleiding als laatste
  • Afbeeldingen, veelvuldige enters, bladspiegel
  • Scanbare headings (H1, H2, H3, ...) met keywords!
  • Schenk aandacht aan structuur (hoofd- en bijzaak) en flow (volgorde), ook Google kijkt hiernaar.
  • Nog onzeker over je spelling, naamwoordstijl en passief woordgebruik: https://www.schrijfassistent.be/

Stap 9: Pre-go-live checks

Brainstorm & zoekwoordenlijst voldoende verwerkt?

Bekijk je mindmap: alle takken van de mindmap verwerkt? Overloop de zoekwoordenlijst: heb je de moeite genomen om zoveel mogelijk SEO-woorden uit je zoekwoordenonderzoek te verwerken op de meest natuurlijke manier mogelijk? Je bent een mens, je weet en voelt wat natuurlijk is, no science here.

Stap 10: Hoe je pagina aanmelden bij Google?

De snelste manier om je nieuwe pagina in de zoekresultaten te laten komen, of om je geüpdate pagina te laten crawlen door Google is om je pagina manueel aan te melden bij Google.

  1. Log in bij Google Search Console
  2. In het menu links klik op URL inspection
  3. Geef de URL in van je nieuwe of herschreven pagina
  4. Druk op de knop indexering aanvragen

Hoe SEO content optimaliseren?

Je pagina staat al zo'n 4 à 6 weken online, rankings zijn dan vrij stabiel (alsof zoiets bestaat in Google-land) en kan je beginnen met optimaliseren want je hebt genoeg data om dat te doen.

Ofwel heb je je rankings bijgehouden in een rank checker tool (betalend) ofwel heb je dat gedaan in Google Search Console (gratis).

Enkele opportuniteiten die hieruit voortvloeien

  1. Je pagina nog beter laten scoren met deze 3 technieken;
    1. Optimalisatie met GSC (Google Search Console) + opportuniteiten voor ondersteunende vervolgartikelen spotten;
    2. emantische relatie verbeteren met structured data
    3. Keyword gaps identificeren met de concurrentie via TF*IDF
  2. Optimaliseren voor featured snippets en voice search

De pagina nog beter laten scoren

Techniek 1: Optimaliseren met Google Search Console + opportuniteiten voor vervolgartikelen spotten

Hoewel je erg je best hebt gedaan om de woorden uit je zoekwoordenonderzoek te verwerken zijn er vaak nog gaten. Je bent woorden vergeten, je vond op dat moment geen inspiratie om ze natuurlijk te verwerken of had gewoon geen tijd. Allemaal valabele redenen.

En Google legt makkelijk verbanden met vele andere zoektermen die je wellicht niet hebt ontdekt tijdens je zoekwoordenonderzoek, dus er is wel wat optimalisatiewerk.

Onderstaand reëel voorbeeld toont duidelijk aan dat er 2 relevante termen, vastgoedfoto (positie 27) en woning fotografie (niet in TOP50) slecht of helemaal niet scoren in Google. Deze termen zaten niet in het initiële zoekwoordenonderzoek, maar kwamen enkele weken na publicatie van de pagina bovendrijven in het prestatierapport van Google Search Console.

Keyword Ranking Zoekvolume
immo fotograaf 10 10
vastgoed fotograaf 10 170
vastgoed fotografie 10 170
vastgoedfoto 27 10
vastgoedfotograaf 11 140
vastgoedfotografie 11 140
woning fotografie #N/B 90

De eerste check die je dient te doen is de respectievelijke pagina erbij nemen en letterlijk zoeken op die zoekwoorden.
De tekst had deze niet mee opgenomen. Snel toevoegen dus.

Hoe dit soort edelsteentjes herkennen? Als soortgelijke zoekwoorden ranken in hetzelfde positiebereik, in dit voorbeeld rond positie 10, en synoniemen of nauw verwante zoekwoorden niet of veel lager.

Dus hier zie je maar weer dat letterlijk zoekwoordgebruik het Google makkelijker maakt om de zoekopdracht te koppelen aan de pagina. Met betere rankings als resultaat.

Hoe dit doen met met Google Search Console
  1. Log in in Google Search Console en kies je website
  2. Kies in het menu links voor Prestaties
  3. Klik enkel Positie en Vertoningen aan
  4. Ga naar tab Pagina’s en kies (doorklikken) de pagina die je wil optimaliseren
  5. Verander tijdsperiode naar afgelopen 7d voor een realistischer beeld van vertoningen en positie of neem een langere periode om vooral meer zoekopdrachten te zien

  6. Ga nu naar de tab Landen en kies (doorklikken) België of een ander land waarvoor je wil optimaliseren. Dit heb je zeker te doen als je veel engelstalige zoektermen hebt, zoals in de marketing.
  7. Ga dan naar de tab Zoekopdrachten en sorteer op Vertoningen

De groene kader is interessant voor mij. M'n SEO-copywritingopleidingspagina waarvoor ik de optimalisatie doe verschijnt hier laag in de rankings voor zoekwoorden als seo copywriting, schrijven voor het web, ... . terwijl het veel gezocht wordt (# Vertoningen). Interessant! Door de intentiebarometercheck te doen weet ik dat hier vooral blogposts met lijstjes & tips scoren. De actie die volgde vanuit deze echte analyse ben je nu aan het lezen.

De rode kader toont dat Google ook zoekopdrachten koppelt aan m'n pagina die voor mij minder relevant zijn omdat ik geen copywritingopleiding aanbiedt. Die laat ik links liggen.

De gele kader toont de zoekopdrachten die relevant zijn aan m'n SEO-copywritingopleidingspagina en waar ik dus goed voor scoor/wil scoren. Positie 1 tot 20 meestal. Cursus schrijven voor het web kan ik meer vermelden op m'n pagina, of sterker nog, heb ik nog te integreren.

Je krijgt tot 1000 zoekopdrachten per pagina te zien. Dus heel wat data!

Download de lijst en ga erdoor op zoek naar (nieuwe) synoniemen of nauw verwante zoekwoorden waar je niet goed voor scoort - positie >20 - en verwerk deze zoekwoorden ook in je tekst en titels. Je zal hier al vaak een goede boost zien in rankings.

Techniek 2: Semantische opmaak met Structured Data

Semantiek? Structured Data? Klinkt weer lekker helder, Nikolaas.

Eenvoudig uitgelegd willen we Google met code (schema.org) een handje helpen bij de interpretatie en betekenis (semantiek) van onze inhoud.

Absoluut niet te onderschatten en een erg krachtig middel om Google duidelijk te maken waarover je schrijft.

Heb je een van volgende content types dan doe je er goed aan om eens na te lezen wat Structured Data voor je kan betekenen.

  • Article - NewsArticle, BlogPosting
  • Breadcrumb
  • Event
  • FAQ Page
  • How-to
  • Job Posting
  • Local Business
  • Organization - Logo, Contacts, Social Profile
  • Person - Social Profile, Job Information
  • Product - Offer, AggregateRating, Reviews
  • Recipe
  • Video
  • Website - Sitelinks Searchbox
  • Volledige lijst hier

Het is een technische ingreep die kan leiden tot meer zichtbaarheid in de resultaten. Bijvoorbeeld voor een van m'n events.

Als ik je hoor zuchten bij het woord code, dan is er wel wat soelaas.

Techniek 3: Gebruik TF*IDF

Moeilijke woord voor: vind de zoekwoorden die je concurrenten uit de top 10 gebruiken, die jij niet of te beperkt verwerkte

Concreet, als we willen scoren voor SEO opleiding, dan zal deze TF*IDF tool de top10-resultaten ophalen voor dat zoekwoord. Vervolgens een inventaris maken van alle woorden op die 10 pagina's en aanduiden of die geïnventariseerde woorden op onze pagina meer of minder dan het gemiddelde voorkomen.

Dus hieronder zou je kunnen concluderen dat ik het woord opleiding ondergemiddeld gebruik in vergelijking met het gemiddelde van de top 10, en het woord zoekmachine zelfs niet. Yikes!

Wat is TF*IDF?

TF*IDF staat voor Term Frequency, Inverse Document Frequency en is een numerieke statistiek die bedoeld is om aan te geven hoe belangrijk een woord is in een document als onderdeel van een verzameling of corpus van documenten.

Wanneer gebruiken?

  • Voor specialistische onderwerpen en nicheonderwerpen (longtail)
  • Voornamelijk "tekstzware" resultaten met langere tekstinhoud
  • Zoektermen die leiden tot zoekresultaten die qua inhoud vergelijkbaar zijn ("auto" versus "auto kopen"

Wanneer is TF * IDF-optimalisatie minder geschikt?

  • als je zeer algemene zoektermen target (bijvoorbeeld: nieuws, auto, vouchers)
  • Zoektermen voor actuele gebeurtenissen (verkiezingen, vluchtelingencrisis)
  • Zoektermen met veel concurrentie (in deze gevallen spelen andere criteria, zoals gebruikerssignalen, de autoriteit van de website, backlinks enz., een grotere rol).
  • Zoektermen die zeer verschillende soorten resultaten opleveren. Dus resultaten met een mixed user intent

Schrijven voor Voice Search en featured snippets (positie 0)

Als je een positietracker hebt (zoals AWRcloud), ga je vaak ook te weten komen welke zoekopdrachten featured snippets uitlokken (in het screenshot hieronder aangeduid door een kadertje in de kolom SERP.

Door de hoge visibiliteit van zo'n featured snippet, kan dit een ideale gelegenheid zijn om je teksten hiervoor te gaan optimaliseren.

Dit doe je zo:

  1. Stel een vraag in de titel,
  2. en antwoord onmiddellijk en helder in de eerste alinea eronder, bij voorkeur in 1 zin.
  3. Werk met <ol> en <ul> HTML-opmaak (stap 1, 2, 3, 4, ...) als je een proces of stappenplan wil uitleggen
  4. Gebruik tabellen <table> HTML-markeringen om te vergelijken
  5. Gebruik relevante afbeeldingen
  6. Structureer je inhoud met H2 en H3 tags

Hoe verschilt SEO copywriting per type site?

Het aanbod van SEO copywriters focust zich voornamelijk op teksten die verschijnen op websites. Als je de zoekresultaten er eens bijhaalt merk je dat content op vele platformen leeft; Local, Video, Social, ... en dat kan ranken op Google.

Dus een uitnodiging om je horizon en misschien je aanbod te verbreden.

SEO copywriting voor financiële, gezondheid en medische sites

Van elke pagina wordt E-A-T-kwaliteit verwacht. E-A-T staat voor Expertise, Authority and Trustworthiness.

Het is een concept waarmee Google-medewerkers het goede werk van het Google-algoritme valideren en tegelijkertijd ook verder voeden met "kwaltiteitsindicatoren" over inhoud.

Dat doen zij aan de hand van een 170 pagina's tellend Search Quality Rating Guidelines-document. Hierin staat hoe ze inhoud moeten kwalificeren. Deze input vertaalt zich dan in updates in het algoritme.

De Search Quality Rating guidelines geven copywriters een fantastisch inzicht in hoe Google Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trustworthiness) van inhoud percipieert.

Het concept van E-A-T wordt ruimt 180x vermeld in het document. Precies belangrijk.

Het is in het bijzonder relevant voor Y.M.Y.L-pagina's...

Your money or your Life

Your Money or Your Life websites zijn een specifieke categorie aan pagina's of volledige sites die Google aan een hogere standaard stelt. De inhoud moet niet alleen relevant zijn, het moet feitelijk correct zijn. Verkeerd medisch of financieel kan ernstige gevolgen hebben. Dit is de reden waarom je voor de zoekterm symptomen ms geen flair.be en libelle.be in de top 10.

Dus als je schrijft voor onderstaande categorieën stelt Google hogere kwaliteitseisen. Dus hou hier rekening mee in je voorbereiding en verwachtingenbeheer naar de klant.

Een van de eisen is dat content geschreven dient te worden door een auteur met expertise in het veld.

Een colofon (manier hoe het artikel tot stand is gekomen) is hier belangrijk.

Schrijf je voor E-A-T sites, of schrijf je over E-A-T-onderwerpen, lees je dan goed in wat dat precies inhoudt. Marie Haynes is een autoriteit op dit gebied. Ik kan je ook Bill Slawki's post over het patent van Google hierover aanbevelen.

Google heeft de hoogste kwaliteiteisen aan YMYL-pagina's. Zo kunnen YMYL-pagina's van lage kwaliteit een negatieve invloed hebben op iemands geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid.

SEO copywriting voor e-commerce

De categoriepagina

Als je bewust met taal en woorden bezig bent, dan heb je ze zeker al tegengekomen: de SEO-teksten.

Die SEO-content specifiek geschreven voor zoekmachines. Het verhoogt de relevantie van de pagina tegenover een zoekopdracht. Je komt ze regelmatig tegen op categoriepagina's van webshops, vaak onderaan waar ze amper gelezen worden. Het is vaak copy met weinig oog voor nut en relevantie voor de bezoeker. Is dit de reden waarom SEO soms een kwalijke reputatie onder copywriters heeft? Begrijpbaar!

Typische SEO-tekst helemaal onderaan een e-commerce categoriepagina

Maar laat ik jullie geen rad voor de ogen draaien, case studies tonen aan dat unieke SEO-teksten op categoriepagina's werken. Ze verhogen rankings en trekken zo verkeer aan en ze creëren goede cross-linkingopportuniteiten.

SEO proof teksten, ook bovenaan de pagina

Google hecht meer belang aan content bovenaan.

Plaats ze daarom bovenaan, en eventueel met een lees meer link die de inhoud doet openklappen.

SEO copywriting voor Video SEO

Inhoud kent vele vormen en video is er een van. YouTube heeft als 's werelds tweede grootste zoekmachine een eigen algoritme. Dus video's optimaliseren voor hogere rankings in de Google-resultaten (niet in de Youtube-resultaten) is zeker een high-potential tactic. In het bijzonder als je video's in de SERPs tegenkomt, zou er een belletje moeten rinkelen.

Ik verwijs je voor dit stuk, wat een ultragids op zich is, door naar deze betrouwbare bron.

SEO Copywriting voor social media

SEO hebben er vaak een levendig debat over. Wellicht het grootste misverstand dat social een ranking factor is als je het mij vraagt. 3 sterke argumenten:

  1. Likes/Fans zijn manipuleerbaar en dus onbetrouwbaar;
  2. Toegang tot content kan zomaar worden afgesloten door Facebook, Twitter en consoorten. Dus waarom zou Google een factor maken van iets waar het geen controle over heeft?
  3. Google zegt het zelf

Anderzijds is content van LinkedIn wel sinds enige tijd indexeerbaar.

SEO copywriting voor Local SEO (Google My Business)

Local SEO is de verzamelnaam van technieken om hogere posities te halen in de lokale resultaten die je in de zoekresultaten van Google tegenkomt.

Als je merkt dat de term waarop je wil verschijnen een lokale intentie heeft, dan betrek je best het Google Mijn Bedrijf platform.

De positiebepaling binnen "het kaartje" gebeurt anders dan het normale zoekalgoritme van de Google zoekmachine. Er zijn vrij veel factoren die hierin jouw positie bepalen, maar ik wil in het bijzonder de bijdrage van Google Mijn Bedrijf hieraan bespreken.

Ik raak dit wat korter aan, maar wil je dieper gaan, dan laat ik je in de goede handen van echte Local Search experts zoals Andrew Shotland, Mike Blumenthal en BrightLocal. Dit blogartikel helpt je ook al goed op weg.

5 tips voor Local SEO copywriting

  1. Reviews binnenhalen op je Google-Mijn-Bedrijfprofiel + elke review individueel beantwoorden is een ranking factor en verwerk eens een keyword of 2 in je antwoord, 't doet wonderen;
  2. Kies zorgvuldig je hoofdcategorie, en minstens 4 bijkomende categorisaties waarin je bedrijf thuishoort;
  3. Vul het beschrijvingsveld in van je profiel. Voor een keer mag dit een echte SEO-tekst zijn. Weinigen zullen het lezen omdat niet prominent tevoorschijn komt en Google gebruikt dit in zijn relevantiechecks.
  4. Google Posts gebruiken zou een impact hebben op je positie. Kijk naar het uitroeptekensymbooltje naast m'n merknaam. Google vindt de zoekterm in een Google Post.
  5. Creëer lokale landingspagina's met je NAP (ranking factor) en gefocust op "dienst + locatie" zoekopdrachten. Je hebt het niet van mij gehoord en ik raad het niet aan, maar je pagina webdesign antwerpen dupliceren naar webdesign leuven, webdesign gent, ... en enkel het titeltje aanpassen "werkt" nog steeds goed terwijl het volgens Google niet mag.

De SEO copywriting toolbox

Keuze uit teveel tools leidt tot verlamming. Hieronder mijn fijne en goed gecureerde selectie van tools.

SEO Browser plugins

Er zijn honderden SEO-plugins, maar dit is de lijst die ik gebruik. En dan bedoel ik gebruiken, niet een keer om 't jaar.

Naam Functionaliteit
SEO Ruler SEO Ruler is je Zwitserse zakmes voor SEO met meer dan 20 functies. Haalt Google Related Searches voor je op, haalt de relevante onderwerpen uit Google Image Search, en biedt mooie overzichten van alle belangrijke metadata uit de pagina van je keuze.
Scraper Soms wil je snel woorden of zinnen uit een pagina halen. Bijvoorbeeld alle woorden in het vet in de zoekresultaten om maar iets te zeggen. Of alle H2's uit een pagina. Gebruik ik erg vaak, want wie heeft tijd om zaken een voor een te copypasten. Exporteerbaar naar klembord en Google sheets.
Robots Exclusion Checker toont eenvoudigweg de indexeerbaarheid van de pagina die u bekijkt. Het geeft dus aan of Google die pagina al dan niet mag crawlen en indexeren.
Coggle.it Collaborative mindmaps Creatie, delen en downloaden van snelle, mooie mindmaps rechtstreeks in Chrome

SEO Wordpress plugins

Ik heb volgende SEO Wordpress plugins geïnstalleerd op deze site. Doe dit om het platform waar je tekst op komt te verbeteren.

Naam Functionaliteit
WP Rocket Verbetert Page Speed. Omdat laadsnelheid een ranking factor is. Doet zijn werk goed en valt me niet lastig met technische vragen.
Yoast Pas meta title & meta description aan en maakt een XML Sitemap aan (plattegrond van je website specifiek bedoeld voor zoekmachines).
Imagify Vermindert de grootte van afbeeldingsbestanden aanzienlijk zonder kwaliteit te verliezen, laat uw website sneller laden, verhoogt uw SEO en bespaart geld op uw bandbreedte met behulp van Imagify. Van de makers van WP Rocket.
Redirection Monitort 404 pagina's en beheert doorverwijzingen. Elke website heeft pagina's die niet meer relevant zijn of dood zijn, door deze door te verwijzen bewijs je gebruikers en zoekmachines een goede dienst.

SEO plugins voor Drupal of Wix

SEO Software

Naam Functionaliteit
Screaming Frog SEO Spider Screaming Frog SEO Spider is een webcrawler, waarmee je de URL's van websites kunt doorzoeken om technische en onsite SEO te analyseren en auditen. Download & crawl 500 URL's gratis, of koop een licentie om de crawllimiet te verwijderen en toegang te krijgen tot geavanceerde functies. Een absolute must-have als je het mij vraagt.
SERPWoo Mijn ranktracker naar keuze, maar wellicht iets te detaillistisch.
AWRcloud Household name binnen SEO. Laat je toe om voor 44 USD per maand (jaarlijks betaald) 2000 woorden wekelijks de posities op te halen + fijne dingetjes als concurrentieonderzoek en SERP Features te besnuffelen.
TF*IDF tool Fijne tool die jouw woordgebruik vergelijkt met de top 10 en toont waar je content gaps zitten.
Local SEO simulator Wil je weten hoe de zoekresultaten eruitzien voor jouw zoekwoord in Aarschot of Zwevegem, geef deze dan een draai.
Technical-seo.com Ben je technisch ingesteld, dan kan deze tool je vooruit helpen met: (dit lijstje in enkele seconden hier geplakt dankzij de scraper browser plugin trouwens, zie boven)

  1. robots.txt Tester
  2. Sitemap Generator
  3. Fetch & Render
  4. Pre-rendering Tester
  5. Mobile-First Index Tool
  6. Bulk AMP Validator
  7. Mobile-Friendly Test
  8. hreflang Tags Tester
  9. Locale-Adaptive Tester
  10. Schema Generator
  11. SERP Simulator
  12. Local Search Tool

 

SEO Google Sheets scripts en add-ons

Naam Functionaliteit
Search Console Explorer sheet (sheet) Search Console Explorer helpt je bij het verkennen van je Google Search Console-gegevens en het vinden van snelle inzichten. Functies omvatten regex-zoekfilters, ontdekken van nieuwe en verloren termen, winst en verlies, en meer.
Search Analytics for Sheets (add-on) Gegevens ophalen en automatische back-ups maken van Google Search Console naar Google Sheets.

Prangende SEO-copywriting vragen

Hoe belangrijk is content echt binnen SEO?

Inhoud is de ranking factor n°1 in het bepalen van jouw positie in de Google-resultaten.

Google zegt dat er meer dan 200 factoren in het rankingalgoritme spelen om voor een zoekwoord jouw ranking tegenover een concurrent te bepalen.

Google erkent officieel dat Inhoud, Links en het RankBrain-algoritme de belangrijkste factoren zijn.

Kan ik met enkel copy voor elk zoekwoord ranken?

Top 10 is erg vaak haalbaar. Maar door de intentiebarometer te doen (zie boven) ga je een veel beter zicht krijgen op wat mogelijk is.

Wat vastgestelde feiten:

  • Zit je vast net onder de top 3 wat je ook doet, dan heb je interne en vooral externe links nodig (autoriteitsinjectie) naar die pagina.
  • Heb je een website jonger dan 2 jaar (registratie domeinnaam met actieve site) dan toont onderzoek aan dat het erg moeilijk is om te scoren in de top 3 voor competitieve en short-tailzoekwoorden waar iedereen op aast.
  • Ben je pas opgestart en zoek je quickwins, ga dan voor longtail-zoekwoorden

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

De lengte van een SEO copy schommelt tussen 50 en 5000 woorden. De nodige lengte van een SEO-tekst is sterk afhankelijk van de zoekterm die iemand ingeeft. Soms is het antwoord en dus het aantal woorden van je SEO-tekst beperkt, soms is een zoekwoord breed en oriënterend en het antwoord uitvoerig.

(Zeer) algemeen gezien merk ik op dat

  • de SEO-tekst op categoriepagina's van webshops varieert in lengte tussen 50 tot 500 woorden.
  • De SEO-geoptimaliseerde teksten op blogs variëren vaak tussen 500 en 5000 woorden.
  • De verkoopspagina's schommelen tussen 500 en 1500 woorden.

Ik heb het even bekeken voor coolblue & bol.com

Type pagina Coolblue Bol.com
advies/blog avg = 519 woorden
median = 483
n = 952
-
categorie avg = 62
median = 61
n = 2138
avg = 75
median = 76
n = 366

Tip: Hoe kom je snel zelf te weten hoe lang een gemiddelde tekst in de top 10 voor een bepaald zoekwoord is?

  1. Geef je zoekwoord in in Google
  2. Installeer de chrome-extensie SEO Ruler (zie ook onderaan bij SEO-tools), en kies in die plugin voor "Google Serp", dan "Copy organic result (URLs)"
  3. Installeer Screaming Frog SEO Spider, Kies in het hoofdmenu bovenaan voor "Mode", en duid "List" aan. Klik op de knop "Upload" middenbovenaan het scherm en kies dan voor "Paste". De tool zal lopen. In je resultaten zie je de word count (naar rechts scrollen). Let wel dit is de totale wordcount inclusief header, footer en sidebars. Maar het geeft je een goed idee of we hier spreken over een resultaat van 100 of 1000 woorden.

Schrijf ik 1 pagina of meerdere pagina's?

Schrijf je over een breed onderwerp begin dan met 1 grote en diepgaande overzichtspagina. Na enkele weken kan je in het prestatierapport van Google Search Console je pagina opvragen om te zien voor welke woorden met een substantieel zoekvolume je niet of niet genoeg voor scoort. Hieruit volgen dan ondersteunende pagina's van je diepgaande overzichtspagina waarin je deze termen target.

Dit is het hub- en spokemodel van Jimmy Daly dat effectiever werkt dan de standaard categorie- en tagpagina-approach.

Een breed onderwerp target vaak een short tail keyword. Dat is een woord met veel zoekvolume, onduidelijke intentie, en meestal bestaande uit 1 of 2 woorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zoekterm pizza; wil je afhalen, gaan uit eten of zelf maken?

Schrijf je over een nauw(er) onderwerp dan volstaat vaak 1 pagina. Opnieuw, bekijk na enkele weken het zoekprestatierapport. Onderstaand voorbeeld gaf duidelijk aan nadat ik m'n SEO copywriting opleidingspagina had geschreven, dat er nog ruimte was voor een pagina over SEO copywriting zelf, het had namelijk erg veel vertoningen de voorbije 28 dagen. En dat geldt ook voor het nauw verwante zoekwoord SEO copy.

In welke zin impacteert presentatie en layout van m'n pagina SEO-copywriting?

Het gaat niet enkel over inhoud. Ook presentatie en lay-out is van belang. Zo worden volgende checks gedaan door de search quality raters van Google:

  • Is the content free from spelling or stylistic issues? Dus hiermee heb je al onmiddellijk een antwoord op de vraag of je de spellingsfouten in het zoekwoorden onderzoek moet meenemen.
  • Does it appear sloppy or hastily produced?
  • Is the content mass-produced?
  • Does the content have an excessive amount of ads that distract from or interfere with the main content?
  • Does content display well for mobile devices when viewed on them?

Hier niet aan voldoen is je copy tekort doen.

Is er zoiets als schrijven voor mobiel?

In de regel is de bezoeksduur korter, de bounce rate hoger, en het aantal bezochte pagina's per bezoek minder. Maar voor mijn B2B-site krijg ik toch 40% van m'n bezoekers via mobiel.

Voor blogs schrijf ik niet anders voor mobiel. Voor m'n landingspagina's (verkoopspagina's) schrijf ik mobile-first

  • Grote en heldere titel (H1)
  • Belofte of USP er net onder
  • Bijzondere aandacht voor de flow: wat is hoofdzaak gaat bovenaan, wat is bijzaak onderaan. Ik schrijf geen thriller, ik werk niet naar een ontknoping toe.
  • Scanbare subheadings zonder proza
  • Duidelijk opgemaakte lijsten
  • Zinvolle gecomprimeerde afbeeldingen om de wall of text te breken

De tijd van aparte m.site.be websites, adaptive design, ligt achter ons. Google staat officieel responsive design voor.

Sterker nog, als Google je website doorcrawlt doet hij dat door de "ogen" van een smartphone. Dus de inhoud die je op je mobiele versie van je site plaatst is de versie die Google neemt om je website te rangschikken.

Dus laat geen inhoud achterwege maar gebruik bijvoorbeeld accordeons of tabs

Mag ik mijn content cross-posten?

Google houdt niet van Duplicate content. Dupliceer je door je volledige of verkorte blogpost elders te posten (LinkedIn Pulse, Medium, je guest post) dan kan dit voor zichtbaarheidsproblemen zorgen.

Anders gezegd; Google zal er 1 versie uitkiezen en tonen in de SERPs, hopelijk jouw artikel.

Hoe past SEO binnen Content Strategy?

SEO-copywriting is een essentiële competentie binnen elke contentstrategie die erop gericht is om merkbekendheid en performance vooruit te helpen.

In de conversion, nurture, lead generation funnel of wat het modewoord van de dag is, SEO kent zijn plaats in praktisch elke stap. Een blog, kennisbank of inspiratiepagina's vangt de top van de funnel op waar de kans op conversie lager is en betaald verkeer vaak niet het nodige redenement oplevert.

Hoe versterken SEO én SEA elkaar?

Het verschil tussen beiden zo al lang duidelijk moeten zijn, maar er is een erg belangrijke kruisbestuiving te maken.

Agencies, redacties, overheidsinstanties, en het hele commerciële middenveld erkent de waarde van een hoge positie in Google. Gemiddeld komen tussen 30 en 50% van alle bezoekers via deze bron. Hier bewust aandacht aan geven met geld, tijd en mensen is een goede tactic tot meer groei.

SEO vergelijk ik graag met de zeilboot, in tegenstelling tot de speedboot van SEA (betaald adverteren op Google).

In de metafoor, gaat een zeilboot/SEO zijn bestemming ook bereiken maar langzamer. Een typisch SEO-traject kent zeker z'n quickwins, maar echt interessante rankings kunnen al snel enkele maanden in beslag nemen.

SEO vraagt doorgaans meer inspanning van de organisatie want het raakt aan websitestructuur, vraagt development, vereist écht goede copy en gebruiksvriendelijk design.

Als speedboot/SEA kan je sneller schakelen: je kan advertentieteksten- en zoekwoorden testen. Je kan nu al die conversies binnenhalen of bouwen aan die brand awareness.

Slim toegepast kan je die SEA-learnings dan later gebruiken in je SEO gebruiken, bijvoorbeeld in je meta title, meta description en in je keuze van hoofdzoekwoord.

 

Case study met captain's log: hoe scoort deze blog voor SEO copywriting


  • T+2m, 1w. 2020-05-23 - Gem. Pos.: 25,2. 34/41 zoekwoorden in top 50. (Update)

    Update: link toegevoegd aan de homepagina, en de homepagina opnieuw aangemeld in Google Search Console voor snellere re-indexering.

  • T+1,5m. 2020-05-05 - Gem. Pos.: 31. 33/41 zoekwoorden in top 50. (Update & Stavaza)

    De gemiddelde ranking is spectaculair gedaald, met consistent aantal (getrackte) zoekwoorden dat rankt in de top 50.
    Update: link toegevoegd van de SEO categoriepagina.

  • T+1,5m. 2020-04-28 - Gem. Pos.: 39. 21/41 zoekwoorden scorend in top 50. (Stavaza)

    Na de update van gisteren en de URL opnieuw aangemeld te hebben bij Google Search Console, een spectaculaire stijging van aantal rankende woorden in de top 50.

  • T+1,5m. 2020-04-27 - Gem. Pos.: 44. 11/41 zoekwoorden scorend in top 50. (Update)

    De 41 zoekwoorden waar we bewust voor willen ranken zijn gecheckt of ze in de tekst zaten en indien niet, en de woorden aangeduid met XXX verwerkt in de tekst:

  • T+16. 2020-03-30 - Gem. Pos.: 45. 10/41 zoekwoorden scorend in top 50. (Update)

    Volgende aanpassingen zijn gedaan

    • Subtitel vervangen door: Advanced SEO-copywriting. SEO-teksten schrijven doe je zo!

     

  • T+2. 2020-03-17 - Gem. Pos.: 47. 6/41 zoekwoorden scorend in top 50. (Update)

    Volgende aanpassingen zijn gedaan

    • Interne link vanuit Mijn Belofte-pagina
    • Structured Data voor BlogPosts
    • URL van de blog moeten aanpassen omdat die intern conflicteerde (long story)
    • Juistere zoekvolumes in de kolommen
    • Rankings zijn voor top 50. 51 wil zeggen dat het zoekwoord al dan niet rankt buiten de top 50.

     

    # Keyword Ranking 17/3/2020 Zoekvolume URL
    1 goede seo tekst 51 10
    2 schrijven seo teksten 51 10
    3 schrijven van seo teksten 51 10
    4 schrijven voor seo 51 10
    5 seo alt tekst 51 10
    6 seo content 51 20
    7 seo content schrijven 51 10
    8 seo copy 22 10 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    9 seo copywriting 23 210 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    10 seo proof schrijven 51 10
    11 seo proof teksten 51 10
    12 seo schrijven 51 20
    13 seo schrijven tips 51 10
    14 seo schrijven voor het web 10 10 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    15 seo technisch schrijven 51 10
    16 seo tekst aantal woorden 51 10
    17 seo tekst check 30 10 https://www.clicklinks.be/blog/seo/seo-copywriting
    18 seo tekst checklist 51 10
    19 seo tekst controleren 27 10 https://www.clicklinks.be/blog/seo/seo-copywriting
    20 seo tekst lengte 51 10
    21 seo tekst maken 51 10
    22 seo tekst tips 51 10
    23 seo tekst webshop 51 10
    24 seo tekst woorden 51 10
    25 seo teksten 51 40
    26 seo teksten 2020 51 10
    27 seo teksten laten schrijven 51 10
    28 seo teksten leren schrijven 51 10
    29 seo teksten schrijven 51 20
    30 seo teksten schrijven tips 51 10
    31 seo teksten schrijven voorbeeld 51 10
    32 seo teksten uitbesteden 51 10
    33 seo teksten website 51 10
    34 seo tekstschrijven 51 10
    35 seo text schrijven 51 10
    36 seo titel schrijven 51 10
    37 seo vriendelijk schrijven 51 10
    38 seo vriendelijke teksten 51 10
    39 seo webteksten 51 10
    40 seo woorden 51 10
    41 seo-gespecialiseerde teksten 17 10 https://www.clicklinks.be/blog/seo/seo-copywriting

  • 2020-03-15 - Go-live
    Artikel live geplaatst. Aangemeld bij Google Search Console. Binnen de 5 uur geïndexeerd

  • 2020-03-13 - Pre-go-live. Gem. Pos.: 49. 3/41 zoekwoorden scorend in top 50.
    # Keyword 2020-03-13 - Ranking pre-golive (Stavaza) Zoekvolume URL
    1 goede seo tekst #N/A 10 #N/A
    2 schrijven seo teksten #N/A 1 #N/A
    3 schrijven van seo teksten #N/A 1 #N/A
    4 schrijven voor seo #N/A 1 #N/A
    5 seo alt tekst #N/A 1 #N/A
    6 seo content #N/A 90 #N/A
    7 seo content schrijven #N/A 10 #N/A
    8 seo copy 18 30 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    9 seo copywriting 25 170 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    10 seo proof schrijven #N/A 10 #N/A
    11 seo proof teksten #N/A 1 #N/A
    12 seo schrijven #N/A 30 #N/A
    13 seo schrijven tips #N/A 20 #N/A
    14 seo schrijven voor het web 10 0 https://www.clicklinks.be/opleidingen/seo-copywriting
    15 seo technisch schrijven #N/A 0 #N/A
    16 seo tekst aantal woorden #N/A 1 #N/A
    17 seo tekst check #N/A 10 #N/A
    18 seo tekst checklist #N/A 1 #N/A
    19 seo tekst controleren #N/A 1 #N/A
    20 seo tekst lengte #N/A 1 #N/A
    21 seo tekst maken #N/A 1 #N/A
    22 seo tekst tips #N/A 1 #N/A
    23 seo tekst webshop #N/A 30 #N/A
    24 seo tekst woorden #N/A 1 #N/A
    25 seo teksten #N/A 10 #N/A
    26 seo teksten 2020 #N/A 1 #N/A
    27 seo teksten laten schrijven #N/A 30 #N/A
    28 seo teksten leren schrijven #N/A 10 #N/A
    29 seo teksten schrijven #N/A 30 #N/A
    30 seo teksten schrijven tips #N/A 30 #N/A
    31 seo teksten schrijven voorbeeld #N/A 40 #N/A
    32 seo teksten uitbesteden #N/A 1 #N/A
    33 seo teksten website #N/A 10 #N/A
    34 seo tekstschrijven #N/A 0 #N/A
    35 seo text schrijven #N/A 1 #N/A
    36 seo titel schrijven #N/A 1 #N/A
    37 seo vriendelijk schrijven #N/A 90 #N/A
    38 seo vriendelijke teksten #N/A 1 #N/A
    39 seo webteksten #N/A 10 #N/A
    40 seo woorden #N/A 10 #N/A
    41 seo-gespecialiseerde teksten #N/A 1 #N/A

     


Nu je toch helemaal tot onder hebt gelezen, waarom niet delen?