E-commerce SEO-expertise

SEO voor bedrijfskritische webshops

Klinkt bekend in de oren?

  1. Waar te beginnen. Honderden categorie- en productpagina’s, maar waar en hoe starten?
  2. Platform. Hoe Magento, Shopify, of een ander aangekocht platform optimaliseren?
  3. Concurrentie. Hoe de grote buitenlands spelers verslaan
  4. Testen. Welke tests kan ik doen om impact te meten vóór een groot SEO-project opstart?
  5. Optimalisatie. Hoe verder optimaliseren, hoe meten?

Diensten

Tijdens een Webshop SEO-project pakken we volgende zaken aan

1) Quickwins & strategie

Zoekwoordenonderzoek

Een van de beste manieren om de waarde van SEO te bewijzen, is het laaghangend fruit plukken. Een zoekwoordenonderzoek doet hier absoluut wonderen.

Door titels aan te passen van productcategoriepagina’s of productbenamingenaan de woordenschat van de zoeker wordt je vanzelf meer relevant in de ogen van Google.

Verder geeft het zoekwoordenonderzoek de seizoenaliteit van de producten feilloos weer, zodat er een contentplanning kan ontstaan

Intentieonderzoek

In deze oefening kiezen we de juiste zoekwoorden die voortvloeiden uit het zoekwoordenonderzoek.

Intentieonderzoek is een moeilijk woord om aan te duiden dat we onze zoekwoorden voorzichtig en met genoeg data moeten kiezen.

Woorden kunnen een hoog maandelijks zoekvolume hebben en daardoor aanlokkelijk lijken om ze te targeten. Maar als je ze Googlet merk je dat er geen concurrenten van uw webshop zijn, dat Wikipedia op #1 staat en andere zaken die aanduiden dat Google deze zoekopdracht zonder commerciële intentie ziet.

Absoluut een erg belangrijke reflex om dit te zien.

2) On-page SEO (copy)

Je zoekwoorden verwerken in je copy, meta title, meta beschrijving, url en headings (h1, h2, …) dat is de basis en doen we ook. Maar laten we verder denken.

SEO-adjectieven

Verkopen is onbewuste emotiesnaren raken. Of je nu liften, parfum of business ERPs verkoopt. Hoe spelen we in op veiligheid, controle, zekerheid, elementen die we allemaal nastreven?

Wat kunnen adjectieven als bijv. “verfijnde”, “authentieke”, “duurzame” voor je business betekenen? (Kies maar uit) Ook dit heeft, geloof het of niet, een impact op SEO.

Productbeschrijving

Google vraagt unieke inhoud. Niet altijd even eenvoudig als je zomaar de productomschrijving van de fabrikant krijgt aangeleverd. De verleiding is groot om die toch maar te publiceren. Dat kan en mag, maar unieke productbeschrijvingen en unieke content op de productpagina’s zijn op termijn essentieel.

Interne links

Wat je aandacht geeft groeit. Google gebruikt dit om te begrijpen wat jij als webshopeigenaar belangrijk vindt. Dus dan komen er vragen als:

  • Hoe ondersteunen de webshop en de blog elkaar?
  • Hoe plaatsen we producten in de kijker?
  • Wat hoort in de hoofdnavigatie of footer?

Zinvol werk en erg belangrijk om hier bewust bij stil te staan

Structured data

Met structured data kunnen zoekmachines, dankzij extra toegevoegde code, een preciezer antwoord bieden op de zoekintentie van de gebruiker.

Voor veel SEO’s een soort geheim wapen. Niet het implementeren ervan levert een rankingvoordeel op, maar het extra zichtbaarheidseffect ervan is zo aanlokkelijk.

3) Technische SEO

Google is een ongeduldige gehaaste robot. We zorgen er best voor hem geen strobreed in de weg te leggen

Showstoppers

Hou je Google, letterlijk, tegen je website netjes te crawlen door een erg trage laadsnelheid of door verkeerd gebruik van de meta robots tag, robots.txt

Dubbele inhoud

Of is er sprake van onbewuste misleiding doordat product of categoriepagina’s beschikbaar zijn onder meerdere URL’s?

Geoptimaliseerde navigatie

Is jouw facetnavigatie wel voor SEO geoptimaliseerd. Een erg mooie bron om longtailzoekwoorden (zoekopdrachten met veel woorden, meestal laag zoekvolume) te bottelen.

Hoe ga je om met paginatie van je shop? Krijgen de laatste producten het minst Google-liefde?

4) Content Marketing

Hoe maak je je shop bekend? Hoe ga je om met de social channels? Contentkalender? Waar haal je links vandaan?

Impact op uw project

  1. Begeleiding en uitvoering
    Door een echte SEO-expert die de business begrijpt en meedenkt.
  2. Kortetermijn- en langetermijnresultaten
    Elk project kent zijn versnellingen en vertragingen. Vooral in het begin is het belangrijk snelheid te pakken en de quickwins voor te leggen. Daar gaan we voor.
  3. Geen big bang, wel gestroomlijnd
    SEO heeft veel bewegende onderdelen en is verweven met departementen als marketing, productmanagement en voorraadbeheer, en klantendienst. Focus en proces zijn hier (voor mij althans) het codewoord.

Neem contact op