SEO Strategie

Op zoek naar een SEO-plan met helder doel en juiste focus? We verenigen kortetermijnwinst en langetermijndoelstellingen tot een performante SEO-strategie

Een SEO strategie is een noodzaak als je op een gestructureerde manier resultaten wilt halen zonder geld- en tijdverlies. Geen onaangename verrassingen, losse pleisters, of zonder focus.

Wat is dan een SEO-strategie?

Een SEO-strategie of ook wel een SEO-plan duidt een richting aan. Het stelt een doel voorop.

Bijvoorbeeld: We willen brand awareness vor volgende topics

  • ondersteuning voor starters > KBC
  • Circulaire economie > Recupel
  • Bakstenen kiezen > Wienerberger
  • SEO en SEO copywriting > Clicklinks

Het is een doel dat de bottomline (de €’s) verstevigt. Een strategie is niet: we gaan eerst een SEO audit doen, dan een copywriter inhuren en dan de rankings bijhouden. Dit zijn de tactics, de stapjes die passen binnen de SEO-strategie.

Wat zijn de kernelementen van zo’n strategie

Omdat visuele voorbeelden beter spreken dan een lange lap tekst, hierbij een SEO-plan dat op 8 weken wordt uitgerold.

SEO KPI’s

SEO KPI’s duiden het welslagen aan van de SEO-strategie.

Ze staan standaard vrij laag op de KPI-ladder. Ze zijn onderdeel van algemene marketingcommunicatiedoelstellingen zoals aankoopintentie beïnvloeden, productcategoriebehoefte aanzwengelen, merkvoorkeur installeren, offline support ontzorgen, etc…

In dit voorbeeld (software voor developers) ging het om merkvoorkeur installeren. De SEO KPI’s waren gericht op zichtbaarheid van de oplossing en zijn heel eenvoudig:

  • Impressies & CTR op Branded Queries: de inspanningen van het SEO-team, het SEA-team en het offline team zorgen vaak voor een uplift in de branded queries: zoekopdrachten waarin het merk voorkomt. Een duidelijke indicatie van geïnstalleerde merkvoorkeur.
    • Het einddoel was hier om in bepaalde landen de Impression Share met 15% verhogen . Met andere woorden: we willen 15% meer voorkomen in de top10 voor belangrijke zoekwoorden
  • Clicks. Dit moet vertalen naar 10% meer clicks naar de belangrijkste landingspagina’s