Content Quality Score

Combineer actie (paginawaarde) en relevantie (leestijd en scrolldiepte) tot de échte graadmeter van engagement.

Bij de evaluatie van content is het vaak een goed idee om even uit te zoomen. Niet individuele pagina’s maar de analyse van een set aan pagina’s of individuele componenten (Bvb. formulieren, sliders), leidt vaker tot betekenisvolle inzichten.

Zo willen we op 1.000ft kijken naar de templates van de site en deze evaluaren met een berekende statistiek: Content Quality Score.

Content Quality Score

Zoom-levels van Analyse. Waar bevind jij je teveel/teweinig?

Zoom-levelUitleg
100ftIndividuele pagina’s. Geen bos, maar bomen zijn zichtbaar.
1.000ftBosjes pagina’s. Bossen worden zichtbaar. Categorisatie per template, component, woordlengte, tag, auteur, format, doelgroep
10.000ftBlokken pagina’s. Steden worden van bossen onderscheidden. Categorisatie per intentie (informerend, branding, converterend) en platform (social, video, website). Het overspant op z’n beurt meerdere bosjes pagina’s

De 1.000ft zienswijze levert snel trends en goede benchmarks op ter evaluatie. Een goed voorbeeld hiervan is kijken naar templates. Elke pagina opgebouwd met een bepaalde layout of template heeft een doel.

Soorten templates

Het is niet meer dan logisch dat we de templates van een site/app/… individueel evalueren. Zo is het doel van een categoriepagina veelal om mensen dieper de site in te leiden terwijl een detailpagina vaker een converterend karakter heeft.

Hieronder de meest voorkomende templates, het staat vrij om eigen bewoordingen te gebruiken en aan te vullen waar nodig.

TemplateUitleg
HomeHomepagina die dienst doet als branding en portaal
CategoryAlle pagina’s met een overzicht. Categorie, en subcategoriepagina’s. Alsook blogoverzichtspagina’s.
DetailElke detailpagina die leidt tot conversie. Bijvoorbeeld een productpagina, of een pagina voor een event, opleiding, of marketingcampagne
ServiceContact, FAQ, Algemene Voorwaarden, Cookie Policy.
SearchInterne zoekresultaatpagina’s.

Hoe templates evalueren

ARM-metrics in context

Om correct te evalueren, neem je 3 ARM-metrics

  1. Absolute waarden (vb. pageviews, sessies)
  2. Relatieve waarden (vb. bounce %, clickthrough %)
  3. Monetaire waarden (vb. page value, conversion value)

En plaats je die in context 

  1. In tijd (vb. vorige periode)
  2. In benchmark (vb. het gemiddelde)
  3. In trend (vb. laatste 90 dagen)

The usual suspects: metrics met een beperking

De standaardmetrics in Google Analytics die leiden tot beperkte inzichten

MetricUitleg
Time on pageOnvolledig verhaal want enkel gebaseerd op de tijd van niet-gebouncete bezoeken. Zelfs bij niet-bouncers wordt de doorgebrachte tijd op de laatste pagina niet in rekeningschap genomen door Google Analytics.
Bounce %Onvolledig verhaal want je weet niet of mensen hun doel hebben bereikt, ondanks hun bounce

Content Quality Score: samenwerkende metrics voor nieuw inzicht

Als de standaardmetrics beperkend zijn, wat is dan het alternatief? Net zoals de Quality Score van Google Ads bestaat uit actie (CTR), relevantie (Advertentie) en ervaring (Landingspagina) kunnen we voor content een soortgelijke samengestelde Content Quality Score creëren.

MetricUitleg
Click-through %De doorklikratio is de verhouding tussen link clicks in de body en pageviews. Als een pagina geen eindbestemming is, dan dient het veelal om bezoekers te begeleiden naar een vervolgpagina. Doorklikratio is hier een waardevolle evaluatiemetric.
Achieved Scrolling %De maximaal bereikte scrolldiepte, uitgedrukt in %.
Dit geeft aan of iemand de volledige pagina heeft bekeken (maar daarvoor nog niet heeft gelezen).
Achieved Reading %Hebben bezoekers genoeg actieve tijd doorgebracht. Het is de ratio van Actieve Tijd / Geschatte leestijd.
Stel dat het 3 minuten 20 seconden duurt om dit blogartikel te lezen. En u verblijft hier 1 minuut 40 seconden, dan is uw % Read of Reading Time Target 50%. Actieve tijd wordt berekend als mensen klikken, scrollen, pijltjes gebruiken op keyboard, muis bewegen.
Content EngagementFormulieren invullen, opties aanvinken, accordeonblokjes openklappen, bestanden downloaden, fotocarousel of video bekijken, externe links of e-maillink aanklikken etc. Dus acties met een hoger engagement dan louter scrollen.
Page valueAls een verkoop of lead of eender welk ingesteld doel een monetaire waarde heeft meegekregen in Google Analytics, krijgt een bezochte pagina een stuk van de verkoop.

Evaluatiematrix van templates

TemplateMetricsUitleg
Home
  • Doorklik %
  • Bounce %
De homepagina moet uitnodigen tot verkennen. Vandaar dat deze 2 metrics hier van toepassing zijn
Category
  • Achieved Scroll %
  • Doorklik %
Alle pagina’s met een overzicht. Categorie, en subcategoriepagina’s. Alsook blogoverzichtspagina’s.
Detail
  • Active time on page
  • Achieved Scroll %
  • Conversie %
Elke detailpagina die leidt tot conversie. Bijvoorbeeld een productpagina, of een pagina voor een event, opleiding, of marketingcampagne
Service
  • Active time on page
  • Achieved Scroll %
Contact, FAQ, Algemene Voorwaarden, Cookie Policy.
Search
  • Doorklik %
Interne zoekresultaatpagina’s.