Kies met deze 3 checks het perfecte hoofdzoekwoord

Het SEO-riedeltje luidt: Kies per pagina 1 of meerdere zoekwoorden met weinig concurrentie en hoog potentieel. Euh ja oké, maar hoe?

Een scenario: stel dat je een tekst wil schrijven om organisch hoog te scoren in Google. Na een interview met de klant weet je precies waar hij graag met zijn pagina voor wil scoren.

Je leest m'n blog over SEO-copywriting er nog eens op na, en het zoekwoordonderzoek leert jou welk zoekwoord het hoogte zoekvolume heeft. Maar is dat zoekwoord kiezen als je hoofdzoekwoord dat het best jouw pagina beschrijft ook de verstandigste keuze?

Je gaat wat Googlen en vindt volgend advies terug over hoe je hoofdzoekwoord te kiezen:

  • "Ga simpelweg je lijst af en wijs de zoekwoorden aan die het meest worden ingetypt en waarop weinig concurrentie is"

  • "Ga voor het laaghangende fruit: een mooi volume in combinatie met een verslaanbare positie"

Maar wat is dat dan "weinig concurrentie" of "verslaanbare positie"? Waaraan zie ik dat? Hoe meet ik dat? Hoe schat ik mijn SEO-concurrentie in?

Ik leg je mijn proces even uit, en checkte even af bij enkele experts voor extra tips en checks.

Inhoudstafel

  1. Wat is dat, een hoofdzoekwoord?
  2. Check 1: concurrerende resultaten
  3. Check 2: zoekintentie
  4. Check 3: bijkomende checks met tools
  5. Conclusie
  6. Uitzoomend: hoe een merkstrateeg nadenkt over zoekwoorden(onderzoek)

Wat is een hoofdzoekwoord?

Een hoofdzoekwoord is jouw trofeewoord waar je op #1 voor wil staan, naast vele andere woorden waar je je pagina graag voor wil laten scoren.

Dit primary keyword heeft vaak synoniemen, enkel- en meervouden en varianten die je mee verwerkt in de tekst.

Dus het kan dat je hoofdzoekwoord een set is van enkele topwoorden (1 à 3 vaak) die synoniem zijn of erg nauw aan elkaar gerelateerd en die genoeg zoekvolume hebben en de checks hieronder doorstaan.

Maak je ûberhaupt wel kans?

Voor je je primary keyword(s) kiest en de zoekresultaten voor je "kanshebberzoekwoord" dieper gaat evalueren, is het een goed idee om even deze checks te doen:

  1. Is mijn website ouder dan 1 jaar?
    Jonge sites ranken namelijk moeilijker in topposities voor competitieve niet-merkzoekopdrachten.
  2. Is het woord waar ik voor wil scoren relevant aan mijn activiteiten als bedrijf?
    Deze blog zal niet scoren voor Thaise street food recepten.
  3. Kan ik elke type pagina (blogartikel, productpagina, categoriepagina, dienstenpagina, ...) die Google in de top 3 zet matchen en zelf maken?
    M.a.w. als jouw opdrachtgever zegt dat je je enkel dient bezig te houden met dienstenpagina's en je merkt dat vooral blogs scoren, kan je dan overleggen met je opdrachtgever?

 

Nu we dat uit de weg hebben hierbij mijn X-ray van potentiële hoofdzoekwoorden in mijn op zoekvolume gesorteerde en relevante zoekwoordenlijst. Standaard gaan we ervan uit dat we een zoekwoord kiezen dat relevant en een groot (grootste) zoekvolume heeft. Maar die situatie kan wijzigen na deze checks.

Check 1: concurrerende resultaten

Ik zie ... Uitleg Haalbaarheid
Niche powerhouse in top 3 immoweb voor immo, spaargids voor financiën, tripadvisor voor reizen, wikipedia voor definitiezoekopdrachten.

Powerhouse websites hebben zowel de autoriteit als de relevantie om te scoren. Erg moeilijke klus voor kleinere sites om hier bovenuit te komen.

Laag
Algemene powerhouse in top 3 Zalando, bol, coolblue, ikea zijn perfect verslaanbaar áls 1) je website diensten aanbiedt die nauw aansluiten bij de zoekopdracht 2) je minstens enkele relevante links hebt naar de pagina die moet scoren.
N° 1, 2 en 3 voor de query houten tafel:
Medium
Rechtstreekse concurrent in top 3 Mijn directe concurrenten die hetzelfde aanbieden als ik staan in de top 3? Goed teken. Hoog

Tip: gebruik de gratis MozBar om concurrentie nog wat beter in te schatten. Zo krijg je een idee of je concurrenten in de zoekmachines veel binnenkomende links hebben en een hoge Page Authority (PA) of Domain Authority (DA) hebben. Als je niet weet wat deze zijn, nalezen om deze check goed te begrijpen.

Check 2: zoekintentie

Google toont resultaten die beantwoorden aan de zoekintentie van de surfer. Zo toont het keyword "SEO-copywriting" vooral blogs en minder dienstenpagina's in de SERP, omdat Google blijkbaar nu en in het verleden gemerkt heeft dat bezoekers voornamelijke informatie willen over het onderwerp en niet zozeer op zoek zijn naar commerciële dienstne.

Ik zie ... Uitleg Haalbaarheid
Google SERP features Zie je volgende Google SERP Features in de top van de resultaten,

  • Local Maps net onder de ads: duidelijk lokale intentie, door de prominentie ervan, impact op jouw zichtbaarheid. Ga aan de slag met je Google Mijn Bedrijf en verwerk je zoekwoord daarin
  • Answer Box: kan potentieel de klik weghouden naar jouw resultaat. Dus wellicht niet de verhoopte bezoeken aan je site mocht je op #1 landen.
  • Voorpaginanieuws / Video / Images / Mensen Vragen Ook, eigenlijk alles wat de gewone zoekresultaten naar beneden drukt of in stukken verdeelt heeft een impact op je zichtbaarheid. Hou hier aub goed rekening mee in je verwachtingen van kliks naar je site.
Medium

Check 3: Optioneel, maar handig. Checks met tools

Ik zie ... Uitleg
Hoge CPC In de Google Ads keyword planner zie je naast zoekvolumes of zoekvolumevorken (Google Ads-account zonder actieve campagnes) ook de gemiddelde historische klikkost die adverteerders betalen om bovenaan de pagina te staan. Sorteer op deze kolom en kijk dan naar de duurste en meest relevante zoekwoorden. Dit kan een indicatie zijn dat dit een goed-converterend zoekwoord is, ondanks een eventueel lager zoekvolume. Een zoekwoord waar je concurrentie misschien de neus voor ophaalt
Keyword difficulty score SEMRush, Ahrefs, Moz.com, ze hebben het allemaal. Een keyword difficulty score dat uitdrukt hoe moeilijk het is om te scoren voor een bepaalde term. Voornamelijk gebaseerd op aantal links, houden ze ook andere niet vrijgegeven factoren in rekening. Wat mij betreft vrij ontoereikend omdat ze geen rekening houden met zeer relevante sites met zogezegd weinig "power" die toch netjes de grote jongens in de top 3 achter zich laten.
Moz SERP Analysis Tool voor keyword "SEO Copywriting"
Hoge SERP volatility Een metric die je terugvindt bij tools zoals SERPWoo en SEMRush, en dat aanduidt hoe vaak de zoekresultaten wijzigen (SERPWoo monitort de top 10 per keyword). Hieronder een voorbeeld van de SERP volatility van het zoekwoord SEO copywriting, dat een gemiddelde SERP volatility heeft van 13%. Vrij stabiel dus.
Google Trends Goede tip van Jeroen Stikkelorum: door heel de Corona shenanigans maakt het zoekgedrag vreemde bokkesprongen. Door Google Trends te gebruiken kan je, ipv. de gemiddelde zoekvolumes van Google Ads, de trendlijnen zien voor een onderwerp/topic (verzameling van zoekwoorden) of een individueel zoekwoord. Zo weet je of je zoekwoord ook trending is, of net niet.

 

Fuck moeilijkheid

Ik vind ook het ook interessant om Dave Lorrez, een andere gerespecteerde SEO-specialist, aan het woord laten. Hij stuurde me als bijdrage deze richtlijnen die hij voor zichzelf hanteert bij de keywordkeuze bij het schrijven van een nieuwe pagina:

    1. Zoekwoordenlijst aanleggen over het onderwerp waarover je wil schrijven. Zo groot en breed als je maar kan
      1. Zoekvolume ophalen via Google Ads
      2. Heb je geen Google Ads = traffic-potentieel berekenen aan de hand van 3de-partijdata (Ahrefs (€) toont estimated traffic)
    2. Zoekwoorden waar totaal geen vraag naar is eruit flikkeren (meestal 80-90%)
    3. Zoekwoordenlijst gaan segmenteren: hoofdtopic, subtopic, intentie, type SERP
    4. Content maken & publiceren volgens gemaakte segmenten
    5. Keuze hoofdzoekwoord: veel/weinig competitie speelt (voor mij) geen rol, als je je nooit aan de grote waagt zal je ook nooit een kans maken om ze ooit te ‘verslaan’

 

Old-schoolmethodes

Even belangrijk is ook om even aan te halen wat ontoereikende methodes zijn om je zoekwoord te kiezen.

Doe dit niet: aantal resultaten als graadmeter van competitie

Deze advanced search operators geven vooral weer hoe goed 1 pagina gefocust is op 1 keyword, maar deze methode is te gefocust op de letterlijke volgorde van woorden, en gaan voorbij aan andere erg belangrijke indicatoren zoals concurrentieanalyse en user intent.

Search operator Results
zonder operator 6.410.000 results
intitle: 933 results
intitle:

+

intext:

482 results

Doe dit niet: Competitie-index in Google Ads

SEO en SEA zijn twee verschillende werelden, gebruik deze waarde dan ook niet om je SEO-competitie op in te schatten.

TL;DR

Ik kijk voor m'n grootste kanshebbers naar de concurrentie in de zoekresultaten: zie ik een evenwaardig bedrijf dan maak ik een goede kans om daar ooit ook te staan.

De zoekresultaten weerspiegelen wat Google inschat dat de zoeker wil. Zie je enkel blogs scoren, dan zal m'n dienstenpagina of categoriepagina niet Google's eerste keuze zijn om te tonen op pagina 1.

Bovendien wil je ook niet dat de organische resultaten te diep naar beneden geduwd worden door een combinatie van Ads en SERP features.

Gaat het echt om een belangrijk woord, bijvoorbeeld hét woord dat jouw activiteiten beschrijft, dan kijk ik ook hoeveel links er gemiddeld nodig zijn voor de toppositie en naar de stabiliteit van de top 10 (SERP volatility). En zoals Dave Lorrez het ook zo mooi zegt, als je er nooit aan begint, ga je er ook nooit voor kunnen scoren.

Uitzoomend van zoekwoordkeuze naar funnel.

Merkstrateeg Koen Verbrugge gaf volgende tip mee over hoe hij zoekwoorden kiest.

1) Per product/dienst van je aanbod: wat is de visibiliteit in de markt. Zo kan je kijken naar organische visibiliteit en kijken wat je marktpositie is als er zoekopdrachten bestaan met jouw merk + keyword combinaties
2) Per product/dienst onderzoek naar USPs en benefits die op de markt aanwezig zijn
3) Koppelen van jouw USP's benefits aan personanoden (de onderzochte noden en uitdagingen van jouw persona/klantenarchetype)
4) Elke nood van je persona koppel je aan een funnelstap
5) Elke funnelstap heeft daardoor een pagina met een keyword dat deze stap het best belichaamt. Secondaire zoekwoorden zijn semantische variaties en tertiaire zoekwoorden sluiten aan bij andere noden van je persona (eventueel onder te brengen in ondersteunende artikelen)

De volledige quote:

Ik kijk eerst naar ons aanbod, waar staan we (op markt) sterk tov onze segmenten. Dan kijk ik naar het gedrag van consumenten rond deze producten, usps, benefits - Uiteindelijk bouw je voor SEO in je sitestructuur, op lange termijn, voor je merk en niet enkel voor een aanbod.

Daarbinnen maak ik clusters die onze sterktes en persona noden samen brengen (ondersteund met zowel zoekwoorden als sociale associaties). Deze koppel ik aan onderliggend doel in de funnel (voor ons en voor persona)

Als dat gedaan is heeft elke pagina thema-woorden en gerelateerde noden. Het prioritaire Keyword is dat geen dat de cluster inhoudelijk best belichaamt - gezien ux even belangrijk is als discovery - de secundaire zijn semantische variaties erop met meest volume, tertiair zijn woorden die aansluiten bij gedrag, noden, sessies... Voor relevantie.

Concurrentie is een lakmoestest: als het belangrijk is voor je bedrijf dan moet je concurreren. Desnoods via andere platformen, of op lange termijn.

Als de concurrentie moordend is dan is SEO misschien niet je beste kanaal voor dàt aanbod - of is dat aanbod niet je sterkte op de markt?

* Dank aan Manon Kutschruiter voor de catchy titel voor deze blog


Nu je toch helemaal tot onder hebt gelezen, waarom niet delen?